Wednesday, December 5, 2012

Mari Belajar Menghormati Pandangan Orang Lain

“Rambut sama hitam, hati lain-lain.” Salah satu peribahasa yang selalu kita dengar untuk menunjukkan perbezaan pendapat, pandangan, hati dan perasaan diantara satu individu dengan individu yang lain. Ini adalah reality kehidupan di mana Tuhan menciptakan kita dengan keunikan dan buah fikiran yang berbeza diantara satu sama lain, masing2 dari kita mempunyai kelebihan dan kekurangannya yang tersendiri.

Sebab itu lah kita tidak harus mendesak atau memaksa orang lain untuk menerima dan bersetuju dengan pemikiran atau pandangan yang kita bawa. Saya sendiri sangat tegas bila saya memberikan pandangan terhadap sesuatu isu, kadang2 saya juga jadi sgt kritis terhadap sesuatu isu, tetapi dalam masa yang sama saya sedaya upaya utk tetap menghormati padangan orang, tdk melenting bila org lain mempunyai pandangan yang berbeza dengan kita, sebab mereka juga mempunyai hak yang sama dengan kita dalam memberi pandangan .. selalu nya ini berlaku bkn saja di kalangan org yg kita tdk kenal tetapi juga berlaku diantara kita dgn kawan karib kita juga, jadi utk menciptakan “ruang” yang positif dalam keadaan ini, hanya satu yang boleh kita lakukan adalah HORMATI lah pandangan mereka walaupun ianya bertentangan dengan pandangan kita ..

Selalunya mereka yang suka mendesak orang lain supaya menerima pendapat dan pandangannya, tidak akan dihormati orang lain, malah akan jadi bahan umpatan dan celaan. Sebaliknya apabila kita menghormati dan mendengar pandangan orang lain serta berbaik sangka terhadap mereka ianya akan menunjukkan kepribadian diri kita yang tinggi dan mereka akan respek dengan kita walaupun mereka tau kita seolah-oleh “menentang” mereka dari aspek ideology.

Jadi siapa pun kita, apa pun latar belakang kita, bangsa kita, agama kita, pendidikan kita, mari lah kita sama2 belajar untuk menghormati orang lain, mungkin bagi kita mereka berada pada level terbawah dalam turutan penilaian yang kita buat tetapi kita semua tetap sama pada pandangan Tuhan, kita semua "telanjang" di mata Tuhan, tidak ada satu hal pun yang tersembunyi bagi Tuhan. Tidak ada salah nya untuk memiliki pandangan dan pendapat yang berbeza cuma jangan hanya kerna perbezaan itu membuatkan kita hilang hormat denga orang lain terutama kawan2 kita.


Kita semua kalau terluka terhiris darah yang mengalir tetap sama berwarna merah, tetapi kalau terluka dan terhiris dlm hati hanya Tuhan saja yang tau :-)

3 comments:

  1. Ya betul la tu gidong.. Respect each other. Kalau tidak sependapat, cuba elak cara baik..

    ReplyDelete
  2. good statement.. can make me inspired..

    ReplyDelete